Onderdelenleverancier en revisiebedrijf Automotive Ronald Morien, signaleert een stijgende vraag naar DQ500 DSG ruil-versnellingsbakken en aandrijfassen voor de Volkswagen Transporter T5 2.0-liter diesel vanaf 2010 tot heden met motorcodes CAA, CFC en CCH.
De reden van het toenemend aantal bestellingen is dat de Transporter in de meeste gevallen plotseling geen aandrijving meer heeft. Dit fenomeen doet zich zowel bij lage als hoge kilometerstanden voor.
De reden voor het aandrijfprobleem zit in het differentieel van de DQ500 automatische DSG versnellingsbak met dubbele koppeling. Door een combinatie van zware belasting en materiaaleigenschappen, slijten de spiebanen (vertanding) in het differentieel op de plaats waar de aandrijfas gemonteerd is.
Na verloop van tijd zijn de spiebanen dusdanig versleten, dat er geen aandrijving meer mogelijk is. Omdat de spiebanen in het differentieel kapot zijn, beschadigen ook de spiebanen van de aandrijfassen.
Tips voor het monteren van aandrijfassen: